تفاوت ترمز دیسکی و کاسه ای

فرق رینگ پیستون اول و دوم در موتور خودرو چیست؟
فرق رینگ پیستون اول و دوم در موتور خودرو چیست؟
۱۴۰۲-۱۱-۰۱
زمان تعویض تسمه تایم
زمان تعویض تسمه تایم
۱۴۰۲-۱۱-۰۱
فرق رینگ پیستون اول و دوم در موتور خودرو چیست؟
فرق رینگ پیستون اول و دوم در موتور خودرو چیست؟
۱۴۰۲-۱۱-۰۱
زمان تعویض تسمه تایم
زمان تعویض تسمه تایم
۱۴۰۲-۱۱-۰۱
Show all
تفاوت ترمز دیسکی و کاسه ای

تفاوت ترمز دیسکی و کاسه ای

تفاوت ترمز دیسکی و کاسه ای

ترمز مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین سیستم ایمنی خودرو به حساب می‌آید و هرگونه نقص در عملکرد آن می‌تواند منجر به حوادث ناخوشایند شود. در خودروهای امروزی از دو نوع سیستم ترمز استفاده می‌شود؛ ترمزهای دیسکی که معمولا روی چرخ‌های جلو نصب می‌شوند و ترمزهای کاسه‌ای هم در خودروهای ارزان‌قیمت‌تر به محور چرخ‌های عقب متصل هستند. البته در اکثر خودروهای جدید سیستم ترمز چرخ‌های عقب نیز به فرم دیسکی درآمده اما همچنان در تیپ‌های ارزان و خودروهای اقتصادی به منظور کاهش قیمت تمام شده، ترمزهای کاسه‌ای را برای چرخ‌های عقب در نظر می‌گیرند.

اما تفاوت ترمز دیسکی و کاسه‌ای چیست و کدام یک از این دو نوع سیستم ترمز می‌تواند ایمنی بهتر و قدرت ترمزگیری بالاتری ایجاد کند.

انواع سیستم ترمز خودرو

ترمز کاسه ای

مجموعه ترمز کاسه‌ای که معمولا روی چرخ عقب بعضی از خودروهای امروزی دیده می‌شود، داخل کاسه چرخ قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل هم به آن ترمز کاسه‌ای گفته می‌شود. در این سیستم ترمز دو کفشک فلزی و یک سیلندر ترمز همراه با دو پیستون و…، به عنوان اجزای اصلی شناخته می‌شوند.

در اثر فشرده شدن پدال ترمز پیستون‌های درون سیلندر به حرکت در می‌آیند و روی کفشک‌ها فشار وارد می‌کنند. این کفشک‌ها به صورت خمیده طراحی می‌شوند و در یک طرف خود دارای لنت‌های نیمه فلزی یا فایبرگلس هستند که مقاومت قابل قبولی در برابر حرارت از خود نشان می‌دهد. بر اثر برخورد لنت کفشک به دیواره کاسه یا درام چرخ، نیروی اصطکاک نسبتا شدیدی ایجاد می‌شود که می‌تواند سرعت خودرو را کاهش دهد.

ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی از لحاظ ساختار ظاهری تفاوت زیادی با انواع کاسه‌ای دارند اما نوع عملکرد و مکانیزم این ترمز هم تقریبا شبیه ترمز کاسه‌ای است؛ زیرا اینجا نیز در اثر فشار ناشی از نیروی هیدرولیک و تماس لنت با دیواره دیسک فلزی متصل به چرخ خودرو، نیروی اصطکاک تولید می‌شود که سرعت ماشین را کاهش می‌دهد.

ترمزهای دیسکی شامل یک کالیپر روی هر چرخ هستند و یک جفت لنت ترمز را درون خود جا داده‌اند. این لنت‌های ترمز در هر دو طرف دیسک چرخ یا روتور قرار می‌گیرند و در اثر نیروی فشار هیدرولیک وارده از سمت سیلندر و پیستون‌ها، به دیواره دیسک چرخ فشار وارد می‌آورند. در اثر همین فشار و نیروی اصطکاک ناشی از آن، دیسک چرخ دیگر نمی‌تواند به طور آزادانه حرکت کند و خودرو بعد از مدتی از حرکت باز می‌ایستد.

تفاوت ترمز دیسکی و کاسه ‌ای

ترمز دیسکی حاوی روتور (دیسک) با کالیپر است که در آن دو لنت به دو طرف روتور فشرده می‌شوند. این سیستم قابلیت تماس مستقیم با جریان خنک‌کننده هوا را دارد و بنابراین دوام بهتری در ترمزگیری طولانی و مداوم از خود نشان می‌دهد.

اما ترمز کاسه ای درون کاسه چرخ قرار می‌گیرد و اجزای اصلی آن تقریبا هیچ شباهتی به اجزای ترمز دیسکی ندارند.

این مجموعه نمی‌تواند در اثر جریان هوا خنک شود و از لحاظ نوع لنت، پیستون، سیلندر و به طور کلی تمام اجزای اصلی، با ترمز دیسکی تفاوت زیادی دارد. نحوه تعویض لنت آن نیز با نوع دیسکی کاملا متفاوت است.

به دلیل جریان نداشتن هوا درون سیستم ترمز کاسه‌ای، این سامانه حین ترمزگیریهای مداوم به ویژه در سرعت‌های بالا، خیلی زود داغ می‌شود و کارایی آن کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که ترمزهای دیسکی معمولا به دلیل خنک شدن توسط جریان هوا، خیلی دیرتر با مشکل افزایش حرارت روبرو می‌شوند.

لنت ترمزهای کاسه‌ای دیرتر تمام می‌شود اما لنت ترمز دیسکی معمولا در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر به تعویض احتیاج پیدا می‌کند. ضمن آنکه معمولا کفشک‌های ترمز کاسه ‌ای نسبت به بسیاری از لنت‌ ترمزهای دیسکی موجود در بازار ارزان‌تر هستند و هزینه نگهداری کمتری برای مالک خودرو به دنبال دارند.

مزایای ترمزهای دیسکی

• خنک‌کنندگی بالاتر و قدرت بهتر در ترمزگیریهای مداوم

• ارتقای ایمنی خودرو

• عملکرد بهتر در سرعت‌های بالا

• تعویض نسبتا راحت لنت‌ها

• بررسی و چکاپ راحت‌تر لنت‌ها

معایب ترمز دیسکی

• هزینه نگهداری نسبتاً بالاتر

• اتمام زودتر لنت‌ها

• وزن و حجم بیشتر

مزایای ترمز کاسه ‌ای

• هزینه نگهداری پایین‌تر

• وزن کمتر

• طول عمر بالاتر لنت‌ها

معایب ترمز کاسه ای

• جریان نداشتن هوا درون سیستم و داغ شدن سریع‌تر لنت‌ها

• قدرت نسبتا کمتر به ویژه در سرعت‌های بالا

• چکاپ و تعویض نسبتا سخت‌تر لنت‌ها

کلام آخر

مقایسه ترمز دیسکی و کاسه ای نشان می‌دهد در خودروهای امروزی که نسبت به انواع قدیمی سرعت بیشتری دارند، بهتر است از ترمزهای دیسکی استفاده شود که همین طور هم شده است. ترمزهای دیسکی نسبت به انواع کاسه‌ای دقت و سرعت عمل بالاتری دارند. قابلیت خنک‌کنندگی بیشتر آنها نیز باعث می‌شود تا در اثر عملکرد مداوم، به این زودی‌ها دچار افزایش دما و قفل‌شدگی نشوند.

با این حال ترمزهای کاسه‌ ای نیز به دلیل قیمت نسبتا ارزان و طول عمر بالاتر، امروزه روی محور چرخ‌های عقب بسیاری از خودروهای ارزان‌قیمت حضور دارند و عملکرد قابل قبولی نیز از خود ارائه می‌دهند.

دیدگاه ها بسته شده است